KARDAMOM

Ilyet kérünk Magyarországra!

2011.08.13. 07:00 47 hozzászólás kardamom

Elegünk van a budapesti kínai éttermekből, amelyek sarokról sarokra öntik ránk a nátrium-glutamátos borzalmat. Elegünk van a műanyag tányérokból és evőeszközökből. Elegünk van abból a felfogásból, hogy ennyi pénzért ez jár. Mert ez egyáltalán nincs így.

Örök emlék marad számomra a Bajcsy-Zsilinszky úton található egyik kínai étterem, aminek az 500 forintos illatos-omlós csirkéjét otthon két percen át kellett konyhai törlőkendőbe csavarnom, mert annyi nemhidrogénezett növényi olaj volt benne, hogy nemhogy teljesen elvette a hús maradék ízét, az állagát is átrendezte. Ezzel az alapélménnyel mentünk be az egyik berlini Asia Gourmet gyorsétterembe - persze nyilván semmi rosszra számítottunk. Azt azonban nem is mertük gondolni, milyen jót kaptunk.

Az Asia Gourmet alapkoncepciója nagyjából ugyanaz, mint az összes gyorsétteremnek: finomat, laktatót, olcsón, rövid idő alatt. Hatalmas különbség van azonban a részletekben, nyilván nem kell magyarázni, hogyan oldja ezt meg a McDonald's és mondjuk hogyan a (külföldön jóval olcsóbb) Nordsee - ami plusz, azt meg kell fizetni. Árban a két példa között található a Németország és Berlin számos pontján fellelhető Asia Gourmet. Levesek és előételek 2-4 euróért, főételek 4-8 euróért, desszertek és italok szintén 2-4 euróért vannak - kínai, thai, vietnami és koreai ételek ezek. Minden frissen készül és sül a gyorsétteremben, a személyzet - talán a bérezés miatt is - teljes egészében ázsiai, a berendezés szép modern és hangulatossá teszi az amúgy tiszta éttermet. Azt pedig, hogy igenis lehet olcsón jót adni, az étteremlánc húszéves fennállása és növekedése jelzi.

Egyébként Budapesten is vannak

ehhez hasonló helyek: a Kálvin téri kínai például egészen rendben van, kicsit beljebb a belvárosban a Papírtigris is, és akkor a legjobbról, Wang mester ferencvárosi és zuglói éttermeiről még nem is beszéltünk, bár az eggyel drágább kategória. De sajnos nem ez a szint jellemző a hazai kínaikra. 

Visszatérve az Asia Gourmet-ra: mi kókusztejes-citromfüves-tofus thai levest és egy narancsos csirkemellet kértünk zöldséges tésztával. Italokkal együtt 10 euró körül fizettünk. Teljesen meg voltunk elégedve, és abszolút jól is laktunk, kicsit talán nagy is volt nekünk az adag, ami ízekben és az alapanyagok minőségét tekintve abszolút alázta a hazai kínai büfék átlagszínvonalát - pedig ott is nagyjából ennyit fizettünk volna ezekért az ételekért. Sajnos elfelejtettük lefotózni, miket ettünk, de itt van pár kép az internetről, hogy miket adnak Berlinben nagyjából annyiért, mint nálunk a kínaiban:

"Jó, oké, hogy van egy ilyen étteremlánc, de bármelyik átlagos ázsiai büfé biztos ott is ugyanilyen szar" - nem, eddigi tapasztalataink alapján ez a mondat nem igaz. Egyik nap ugyanis teljesen véletlenül leültünk egy vietnámi büfé elé, hogy ott vacsorázzunk. Minden húsos ételt lehetett kérni disznóból, csirkéből, marhából és vegetáriánusoknak tofuval, és ezeket nem a pultból merik ki, hanem ott helyben készíti el a tulajdonos. A legdrágább ételük 6,50 euró volt, és nagyon finom. Mellé a korsó Schöfferhofer két euró volt. Szóval ha valaki Berlinben jár, és ázsiait szeretne enni, most már tudja, hol kell.

És ha nekünk nem hisztek, higgyetek a szemeteknek. 

A bejegyzés trackback címe:

https://kardamom.blog.hu/api/trackback/id/tr303149896

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bőrmók 2011.08.13. 15:06:28

A kínai is szarabb, ha magyar

bőrmók 2011.08.13. 15:07:36

A papírtigris jó, de kínainak drága.
A fasori Nagy Fal elég jó volt és olcsó, de megszűnt :(

Camappa 2011.08.13. 15:13:41

A magyar még a saját szarát is megenné, ha nem lenne büdös. Erről ennyit. Magyarnak mindent le lehet nyomni a torkán.

Dachstein 2011.08.13. 15:31:00

Milyen kínai büfében kerül Pesten 10 euroba (2700 Ft) egy menü?

Rolli · http://soromok.blog.hu/ 2011.08.13. 15:45:09

Húú, mi 2 éve ettünk ázsiait a tv toronytól nem messze lévő áruházban. Arra már nem emlékszem, hogy ilyen volt-e, de a táblák alapján szerintem igen. Lényeg a lényeg, én egy sült kacsamellet ettem pirított tésztával és zöldségekkel, a kedvesem pedig omlós csirkét, mangó mártással, és pirított tésztával. Mindkettő nagyon finom volt, egyik sem tocsogott zsírban, a tészta sem. A mangómártás eszméletlen finom volt az omlós csirkével, emlegetjük is azóta mindig:)

Fue · http://www.english-hungarian.com 2011.08.13. 16:13:23

Ez egy érdekes dolog, már nekem is feltűnt, hogy a kínai minden országban, sőt minden vidéken más. Pl. Kaliforniában teljesen más cuccokat esznek kínai címén, mint nálunk, de New Yorkban is teljesen más (és a kaliforniaihoz sem hasonlít).

Nem lehet, hogy az áll a dolog mögött, hogy a kínai konyha, mint olyan, csak egy gyűjtőnév? Hogy a különböző országokban különböző vidékekről származó kínaiak telepedtek meg? Gondoljatok bele, ha Kína különböző részein "európai" éttermek nyitnak, akkor azért nagyon mást kap aki egy olaszba ül be, és nagyon mást, aki egy oroszba.

trollkosborz 2011.08.13. 17:02:23

8 euróért is itt is minőséget kapsz, Magyarországon 4 euróért a legdrágább kaját (kacsát) megkapod itallal 5 euróért. Másrészt Wang mester is használ nátrium-glutamátot, konkrétan a főzőkurzusán mondta. Azt nem azért használják, hogy velünk kibasszanak, nekik az a vegeta és kész.
Másrészt a nyugatinál a múltkor a körúton beültünk egy puccosnak látszó thai étterembe, megunva a török kajáldákat és 2000 ft-ért ettem és ittam. Meg voltam döbbenve (www.thaibuddha.hu/)

trollkosborz 2011.08.13. 17:07:39

Mondjuk az már nagy előnye, hogy nem egymásra rakják a köretet meg a szószt, hanem egymás mellé. Sokkal jobb egy csípős szósznál, ha nem lesz a rizs is csupa csípős.
Vannak tűrhető büfék Pesten is. Például a fogarasi úti tescoval szemben lévő kínaiban a hagymás csirke (ami igazából ötfűszeres csirke) meg a szecsuáni tofu is igen jó!

TheSlaydo 2011.08.13. 17:15:24

Igen a 450Ft-os (1,6EUR) és a 10 eurós menü között pont ennyi a különbség. Ennyiért jó ázsiai pedig itthon is van: www.ilovetuktuk.hu

Shalala 2011.08.13. 17:35:33

Nekem is volt szerencsem tobb orszagban is kiprobalni az ugymond kinai ettermeket, de mindenhol az adott orszag izeihez teszik hasonlatossa egy kis kinai beutessel. Rendes kinai kajat mint amit kinaba/tajvanon ettem eddig meg nem igazan lattam europaban.

orangeman · http://chengyu.blog.hu 2011.08.13. 17:50:29

@Shalala:
Lao Sichuan. Fertő utca 9., egy vacak gyorsétteremnek néz ki de be kell menni, és az étlapról rendelni, ha nem is minden kaja egyenletesen jó, de a legtöbb még Kínában is kiemelkedő lenne. (Éltem egy évet Kínában)

ekat 2011.08.13. 17:52:26

Hát ezekben az olcsó büfékben tényleg elég egyenízű, egyenkocsonyás izéket adnak, amik már csak az eredeti alapanyagok hiánya miatt is igen kevéssé autentikusak. Mondjuk figyelembe véve (pont a Fogarasi úton) a sok nyugdíjast, nem is hiszem, hogy értékelnék a Hoisin-szőszt, a bambuszrügyet, a vízogesztenyét vagy ilyesmit. :-) Éljen a káposzta! :-) Kínai ízért jobb / drágább étterembe kell menni. Az Új Évezred nagyon jó volt, de bezárt. :-( Rendes thai étteremben itthon még nem voltam, de Thaiföldön annál inkább, hát az itteni büfékhez képest ég és föld. De nem baj, hoztam szakácskönyvet, hozzávalókat meg hálistennek már jó ideje be lehet szerezni.

Labancz 2011.08.13. 18:41:30

Gyáli út: Taiwan Étterem. Szerintem ma az egyik legjobb a városban. Igaz, nem a legolcsóbb hely, de nagyon megéri!

vuvuvu2 2011.08.13. 18:51:38

Hollandiában voltam többször nagyon jó kis kínai éttermekben. Volt köztük drága és középkategóriás, de mindegyikben jól főztek. Bp-en egy azóta bezárt étteremben ettünk egyszer végig egy sokfogásos bankettet, a Margit híd budai hídfőjénél lévő Hong Kong Pearl Gardenben. Drága volt, de nagyon megérte. A hazai kínaik sok %-a határeset, akár állateledel minőségű nyesedéket is felszolgálhatnak, mert gondolom a hatóságok nem győzik az ellenőrzésüket. A Gyáli útit egyszer kipróbálom.

Rolli · http://soromok.blog.hu/ 2011.08.13. 18:51:57

Vagy ami nekünk nagyon bejött itt, és árban is korrektek, az a Momotaro a Széchenyi utcában, az a legjobb, hogy ramenek, meg gőzölt gomdócok is vannak, és ez igencsak hiányzik sok ázsiai étteremből.

twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX · http://freewaresoftwarenews.blogspot.com/ 2011.08.13. 18:55:48

Eddig akarhany kinai gyorsetteremben ettem mindegyikben tocsogott az osszes kaja az olajtol.

Labancz 2011.08.13. 19:03:11

@Rolli: Igen, az is ott van a toppon.

Walter_Dornberger · www.jagger.hu 2011.08.13. 19:53:24

Két említésre méltó kínai kajáldát említenék meg:

1., Illatos csirke büfé a kőbányai út 21 ben,

2., Kínai negyed a népszinház utca elején.
A negyedben már szinte csak kínaiak esznek, és különlegesen finom kajáik vannak a KÍNAI étlapon. Az európai étlap átlagos.
Az illatos csirkében viszont nincs étlap, van hideg disznó gyomor és bél, kacsafej, kacsanyelv, mindenféle csirkeláb, és disznóköröm.
Nagyon finom a hideg pacaljuk és a leveseik.

Vittore. 2011.08.13. 20:36:14

100 körüli kínai kajáldában megfordultam az elmúlt 10 év alatt, mert akárhol laktam, mindig felderítettem a terepet.

Néhányat tudnék ajánlani: Újpest Rózsa utca, Árpád utca kereszteződésénél, a papírbolt mellett; Békásmegyeren a HÉV aluljárón átmenve, az OTP-vel ellentétes oldalon, illetve Zuglóban a Thököly úton, majdnem a Róna utcánál.

Ami viszont kifejezetten szar, az az 5. kerületi Nádor utca, Zrínyi utca kereszteződéséhez közel lévő kínai, eddig csak drága volt, múltkor elvitelre újra bepróbáltam, hát újra drága volt és emellett csirkezúzalékból volt a leves, öklömnyi csonttal.

Szerintem Magyarországon kicsit jobb az árszínvonal, csípős leves 170-200 Ft max., szecsuáni csirke sima rizzsel kb. 500-580 Ft, én ennyit vagyok hajlandó fizetni ezekért. Ahol ennél több, ott már átverés szag érződik.

Hefe 2011.08.13. 21:02:45

A kinaiak ravaszak, a kinai kajakat mindig a helyi izleshez szabjak. Eppen ezert kis hazankban a "kinai" az magyar kaja kicsit atfazonirozva, kinai nevvel.
Nyilvan igy van ez a nemeteknel is, barhol a vilagon.
Del-Kaliforniaban eleg sok kinai kajalda van, de ezeket is az amerikai izleshez szabjak, kulonben nem menne a bolt.
Az MSG-rol meg csak annyit, hogy ugyan nezzunk mar meg egy Vegetas doboz oldalat, ott van szepen felsorolva...

JL 2011.08.13. 21:07:50

Chen's Cooking, Sopron: nem a legolcsóbb, de a sokféle leves, készétel mellett a szemünk előtt, qrvanagy wokban, frissen is elkészítenek bármit, amit összeválogatunk (tengeri herkentyűk, szárnyas,-és marhahús, zöldségek) és odaviszünk a kínai szakácsoknak. Eszméletlen jól nyomják!

orangeman · http://chengyu.blog.hu 2011.08.13. 21:29:09

@Walter_Dornberger: Így van, a kínai negyed étterem a népszínház u elején. Tuti hely.

boozoo 2011.08.13. 21:55:51

A 14 kerbe, a Vezér úton, a Spár mellett elég jó a kínai és nem drága. Oda járunk nátriumglutamátozni.
Vegetát meg használjanak azok, akik nem ismerik a fűszereket.

heidt 2011.08.13. 22:44:25

Érdekes egybeesés, de pont most keresek Budapesten jó ázsiai éttermet. Miért?
Két napja jöttünk haza Keszthelyről, ahol kellemes meglepetésben volt részünk. Véletlenül betévedtünk egy ázsiai étterembe. (Azért nem kínait írok, mert volt ott más is, pld. soushi is.)
Az étterem valami plaza területén van (OBI, Spar, stb.) és bóklászás közben az tűnt fel, hogy egy "kínaiból" folyamatosan jönnek ki a németek. Azt pedig tudom, hogy Ők mindig megtalálják a jót. Másnap mi is kipróbáltuk. All you can eat! 1700,- Ft/fő. Úgy voltunk vele, hogy ez arrafelé, szezonban igen kellemes ár, egy próbát megér.
Beléptünk és dobtunk egy hátast.
Nem voltak gipsz sárkányok, arany lampionok, poros selyembrokátok. Volt viszont két nagyon hosszú gondola telis-tele friss, ínycsiklandó kész, vagy félkész ételekkel. egy traktust a saláták, zöldségek uraltak, másik részen a nyers halak, húsok, rákok hemperegtek, amelyeket a szakács frissen sütött meg és öntött nyakon a választott szószok valamelyikével. A harmadik traktust a kész ételek foglalták el. (illatos csirke, szezámos falat, és még vagy 5 klasszikus.
Minden ragyogott a tisztaságtól, a magyarul alig beszélő személyzet mosolygásától, kedvességétől.
Ha ilyet találnák Budapesten, havonta legalább egyszer végigínyenckedném a helyet, de sajnos eddig nem találtam. :(

☉ ☾ 2011.08.13. 22:56:51

Ez egy reménytelen küzdelem, hogy jó kínai éttermet találj itthon, bevallom, lemondtam róla.
Amennyiben jó ételt szeretnék enni akkor a gyümölcsök és a vega ételek maradnak hét közben (télen miso leves), de a rendes sütés-főzés hétvégén történik meg, igaz persze, hogy annyi fűszerem van otthon, hogy egy kínai és egy indiai éttermet is eltarthatnék belőle egy hónapig, változatos menüvel.

BejgliFolt 2011.08.13. 23:03:42

500 forintos menű esetében igaziból mire számít bárki is?

az étel, még ha eléggé érdekes is, meg kulináris élvezetre nem biztos, de fogyasztásra általában alkalmas

bahahaha 2011.08.13. 23:09:40

@JL: A Chen's nem hogy nem drága, hanem olcsóbb a posztban emlegetett Asia Gourmet-nél (meg mondjuk a neustadti Chen's-nél is :) ), 7 EUR alatt van a büféebéd. Egyébként itt bukik ki, hogy mennyire félrement az összehasonlítás: a magyar kici-occó kínaibüfék olyan árakat hoznak, ami nagyon mélyen alatt van bárminek Ny-Európában, abszolút nem fair őket összehasonlítani. 500 Ft az 1,80 EUR, azért max. egy kolbászos zsemlét kap az ember a Billában.

Alapvető Emberi Jog 2011.08.13. 23:40:16

Ez valami felvágós blog, hogy ki, melyik egzotikus ország vécéit fosta körbe jobban?

Jokerpofa 2011.08.14. 00:05:34

@heidt: ugyanaz, mint amit mar fentebb irtak, hogy van Sopronban ill Gyorben is, ez a Chen's cooking, tudtommal Pesten nincs egyelore.

heidt 2011.08.14. 00:11:13

@Theodoro: Lehet, a nevére nem emlékszem, de sajnálom, hogy itt nincs ilyen.

Lesből Támadó Szárítókötél 2011.08.14. 00:29:25

Tanúsíthatom a posztoló tapasztalatát, csak én Cannes-ban ettem egy eldugott kis mellékutcában, egy helyi vietnámi-kínai kifőzdében. Hangsúlyozom, tök átlagos kifőzdében, semmi étterem vagy ilyesmi, a város ne tévesszen meg senkit. Szóval sokkot kaptam, hogy jééé, itt miért nem úszik az egész abban a trutyiban, amiben a magyarországi kínai kifőzdékben kapható kaják viszont igen? Finom volt, az adag is megfelelő, árban sem volt a vészes, akkor meg? A lokális kínaiaink ennyire elmagyarosodnak?

Pista bá 2011.08.14. 01:10:00

az idén ettem ilyen berlini kajáldában, kb. 4-5 eur volt egy jó, tartalmas wokos tészta, gazdagon zöldséggel meg hússal - ja, és a tészta ízletes frissen gyúrt volt, nem száraz fajta

a minap meg bécsben ettem szintén egy k.jó ázsiai tésztát, na az is 4 eur volt, tessék

vigasztaljon minket az, hogy román irányban sokszor még többért még szarabb jár, mi még mindig csak derékig vagyunk a szarban

Jokerpofa 2011.08.14. 02:01:10

ja jut eszembe ha jo azsiai tesztak akartok, akkor Parazs a Szobi utcaban, es Kis Parazs a Kazinczy utcaban, frissen csinaljak szinten az eteleket.

ugysenezem 2011.08.14. 05:57:32

Valószínű a cikk a FRISSEN KÉSZÜLŐ, GYORSÉTTEREM szerű kínait hiányolja. Mondjuk lehet ilyet találni ebben az árban Budapesten és még olcsóbban is, ahogy a hozzászólásokból is látszik.
Sok jó tippet olvastam, köszi amúgy. A népszínház utcát mindenképp kipróbálom.
Ami engem igen zavar, hogy ha egy háromfős hamburgeres meg az összes pizzéria meg tudja oldani a házhozszállítást, akkor ezek az átlagos büfék miért nem? Elég idegesítő, hogy csak ezek az étterem jellegű 1200-1400 ft-os ázsiai büfék szállítanak házhoz. nem érzik a piaci rést? vagy számlát kellene adni? Vagy mi miatt maradt el itt Magyarországon a papírdobozos kínai BÜFÉ?

pause 2011.08.14. 10:04:12

London Neds Noodle bar,de Budapest Papirtigris:D

Attila1234 2011.08.14. 10:50:06

Külföldön mindig minden sokkal jobb. :(

mutant · http://universal.blog.hu 2011.08.14. 10:50:24

Ha elegetek van,tessék megfőzni otthon a kínai kaját. nagyon egyszerű, én is magam készítem:)

Szocio Pata (kikvogymukblog) 2011.08.14. 10:51:47

Kínait ott kell enni, ahol a kínaiak is esznek. Ilyen egyszerű. Sok ilyen hely van pld Kőbányán, Erzsébeten, stb. Ilyen volt az Új Évezred a Nagy Lajoson, de sajnos a gazdasági válság kicsinálta. A kínai konyhát pedig felesleges túllihegni, apró húsokat valamilyen szószban gyorsan kisütöd. Otthon is eheted a legjobb kínait, amilyet Pekingben, Ninxiában vagy Sanghaiban. Ez nem olyan, mint a francia látványkonyha. Jó étvágyat!

Elstron 2011.08.14. 10:57:10

@ugysenezem: Eddig az összes kínai kajáldában kaptam számlát, ami a magyarokról nem mondható el.

A cikk pedig nagyon igénytelen:

"Azt pedig, hogy igenis lehet olcsón jót adni" - a 4-8 eurós ár lehet, hogy a németeknél olcsó, de nálunk nem. Itt az 500Ft. a sztenderd egy csirke+rizsért, na ennyiért (2 euró) mutass nekem igényes helyet odakünn. Amúgy meg, ha ekkora gourmet vagy, akkor menj a Taiwan / Hong kong restaurantba, aranyáron enni. :)

Murderface 2011.08.14. 11:27:40

Moszkva térnél a 129-es busz megállójában lévő kínait tudom ajánlani gyorsétterem kategóriában. 1000-1200 Ft-ért teli zabálhatod magad, és egész jó a minőség (még mielőtt belém köt valaki: a többi Bp.-i kínai GYORSétteremhez képest).
Egyébként én is úgy vagyok vele, hogy egy igazi, jó kínait majd eszek Kínában :)

musi 2011.08.14. 11:54:04

Én a XV.kerületi kínaiból kapott ételmérgezésem senkinek nem kívánom! Nagyon durva volt, azóta nem eszem ilyen szart. Haverom dolgozott kínaiban, azt meg szerintem nem hinnétek el, hogy milyen körülmények között tárolják az ételeket (húst rozsdás vödörben) no higiénia... Én Szingapúrban ettem kurvajó ázsiait, sehol máshol. Gyanítom, hogy Kínát leszámítva mindenhol fost gyártanak. A képen lévők sem jobbak, mint amit itthon kapni...

relein 2011.08.14. 12:49:02

Fél évig éltem ennek az étteremnek a kosztján Berlinben, azóta is emlegetem, habár a többi ázsiai büfé kínálatával sem volt semmi gondom a német fővárosban. Tovább megyek, nem csak Berlinben, hanem Stuttgartban is rendszeresen jártunk egy maszek kis thai kifőzdébe, 6-7 Euroért (az egyik leggazdagabb Bundesstaatban!!!) aléltra ettük magunkat isteni fogásokkal.

A budapesti helyzetről nem tudok nyilatkozni, de hogy Pécsett az ázsiai gyorséttermek penetránsan rosszak, azt tanúsíthatom (tisztelet a Citrom utcai kivételnek, de az sem egy régi dolog.) Amikor először ettem sült tésztát itthon Berlin után, majdnem elsírtam magam a szója szószos spagetti láttán, amelyen elvétve talált az ember pár szem borsót (pálcikával külön élmény.) Az ízéről nem is beszélve.

_Toto_ 2011.08.18. 21:34:07

Óriási tévedés az árszintek összehasonlítása.
10 euró, 2700 Ft egy menüért - itthon 1200-1300 Ft egy kínai menü. A nyersanyagok és az energia kint még olcsóbb is mint a 25%-os ÁFA-val megvert Magyarországon, így ennyiért itthon is minőséget lehetne adni.

A fő különbség, hogy a hazai vásárló viszont ennyit NEM FOG FIZETNI a gyorséttermi kajáért, mivel itthon 10 euróért á la carte kaját lehet enni étteremben. egészségeset, finomat.
A magyar vásárlók 90%-a árérzékeny, és a legolcsóbbat fogja megvenni, akkor is ha egészségtelen. Nem azért mert smucig disznó, hanem mert ennyije van rá, és kész.

szeretsz minket?

tudjuk, miről beszélünk

süti beállítások módosítása